Tvůrce
Jmenuji se Michaela Váňová.
Vystudovala jsem herectví na Pražské konzervatoři, pár let Učitelství I. stupně ZŠ na PedF UK, ale svou cestu jsem našla až v propojení divadla se sociálním přesahem na Katedře výchovné dramatiky DAMU. Propojuji tedy dvě profesní cesty: divadelní (aktuálně v divadle Minor, ve Studiu DVA a v souboru Geisslers Hofcomoedianten) a pedagogickou (v divadle Minor a na Katedře výchovné dramatiky na DAMU).
Mezi těmito dvěma směry vzniklo Divadlem.
Cesta k Divadlem
Cesta spíše divadelní
V roce 2007 jsem začala studovat herectví na Pražské konzervatoři a začala hrát v divadle Minor. Jako host v téměř neviditelné roli jsem si pomalu osahávala „velké divadlo pro děti“. Fascinovalo mě sledovat nadšené diváky a děti, které se setkávají s divadlem magickým, ne ušmudlaným (jaké jsem znala ze svého dětství z kulturních domů a „divadélek“ hraných pro školy v tělocvičně). Během studia se mi také splnil divadelní sen, stát se členkou tanečně - pohybového souboru Veselé skoky, ve kterém jsem hrdě tančila několik let až do konce jeho působení. Zkušenosti jsem pak začala využívat jako choreografka v Městském divadle v Mostě, v Divadle Na Vinohradech, v souboru Kašpar v Celetné, v Geisslers Hofcomoedianten a v Malém divadle v Českých Budějovicích. Několik let jsem učila step, tančila folklor a argentinské tango. Z nich jsem v choreografiích čerpala nejvíc. Ještě během studia jsem pár let hostovala v Divadle Na Vinohradech, v Divadle v Dlouhé (tím se mi splnil můj druhý divadelní sen) a v divadle Celetné. V roce 2011 si mě našli Geisslers Hofcomoedianten, soubor, který se věnuje novým formám barokního divadla. Od roku 2015 hostuji ještě ve Studiu DVA, kde si dodnes užívám velké jeviště, milé kolegy i radostnou atmosféru.
V roce 2015 jsem v Minoru zrežírovala první inscenaci založenou na technice divadla fórum s názvem To byl jen vtip!. V roce 2019 jsem režírovala druhé fórum s názvem Dělej, sdílej! v Malém divadle v Českých Budějovicích, za kterou jsme získali cenu Jihočeské Thálie 2019 za divácky nejoblíbenější inscenaci Jihočeského divadla. Zkušenosti z této práce jsem pak sdílela se Sdružením D Olomouc při vytváření jejich nového prožitkového programu. V roce 2022 jsem režírovala na stejném principu v divadle Minor Jsem v pohodě... a v roce 2023 znovu v Malém divadle inscenaci To snad nemyslíš vážně?!!
V Geisslers Hofcomoedianten jsem s kolegyní vytvořila autorskou komedii dell`arte Dryáčnice aneb Čtyři kozy v bylinách. A v listopadu 2022 proběhla v mé režii premiéra batolecího představení Eyjú pro Damúzu.
V červnu 2023 měla premiéru má inscenace Na každý chvilce záleží, která vznikla ve spolupráci s Nadací rodiny Vlčkových a jejím cílem je otevírat téma významu dětské paliativní péče široké věřejnosti. Hrajeme ji ve Werichově vile a na speciálních odborných akcích oboru paliativní péče. Na podzim jsem
Právě teď vytvářím a režíruji inscenaci O motýlovi, který neuměl létat s nezávislým souborem Divadlo Na Kárce pro děti předškolního věku. Premiéru budeme mít v listopadu. Současně již chystám inscenaci pro děti v paliativní péči, která bude mít premiéru v lednu 2024.
Cesta spíše pedagogická
Během studia na konzervatoři jsem začala učit dramatickou výchovu. Postupovala jsem od nejmenších dětí v MŠ Beruška, pak v DDM Monet a v ZŠ Školní. Protože mi v učení bylo dobře, na 7 let jsem ještě přibrala výuku pohybu v Dětském divadelním studiu Prahy 5. Několik let jezdila jako členka inkluzivního divadla Jiné jeviště s přáteli do Neratova v Orlických horách pracovat s lidmi s mentálním postižením. Vytvářeli jsme společně divadelní představení, která jsme hráli v rámci našeho festivalu Menteatrál.
Necelé tři roky jsem studovala Učitelství I. stupně ZŠ na PedF UK, kde jsem zjistila, že to moje cesta není. Během studia jsem ale poznala Radka Marušáka, tehdejšího vedoucího Katedry výchovné dramatiky DAMU v Praze. Okouzlil mě svým pedagogickým i lidským přístupem a díky jeho seminářům jsem pochopila, co znamená dramatická výchova - že nejde o „nacvičování divadel na školní besídku“, ale o celostní rozvoj osobnosti člověka skrze nepřeberné množství divadelních postupů (hraní divadla je jen jeden z nich). Odešla jsem tedy studovat na Katedru výchovné dramatiky na DAMU. Získala jsem postupně tituly BcA, MgA. a Ph.D. s tématem divadla v paliativní péči a dnes tu jsem jako interní pedagog.
Ve školním roce 2017/2018 jsem vyučovala v hodinách Českého jazyka a literatury na Gymnáziu Na Pražačce v rámci celoročního studentského projektu dějiny divadla. V letech 2019 - 2022 jsem učila na Pedagogické fakultě předměty specializace dramatická výchova.
Od roku 2020 učím na Katedře výchovné dramatiky DAMU v Praze.
Cesta dramatické výchovy a aplikovaného divadla
V rámci studia výchovné dramatiky jsem vytvořila koncepci vzdělávacích programů k inscenacím divadla Minor, které ji převzalo a já tu dodnes působím jako divadelní lektorka a garantka programů pro školy. Své divadelně - lektorské zkušenosti jsem od roku 2014 začala sdílet na mezinárodních konferencích.
Na podzim roku 2017 jsem odjela na dvouměsíční stáž na divadelní fakultu školy Lewis & Clark College v americkém Portlandu. Chtěla jsem najít způsob, jak vytvořit inscenaci v českém jazyce, aby byla srozumitelná i pro diváky, kteří česky nemluví. Inspirovaly mě příběhy tzv. dětí Nicholase Wintona, které odjely daleko od domova a hledaly, jak se s tím vypořádat. Zajímalo mě, jestli bych zvládla propojit svou cestu divadelní a pedagogickou do tvorby autorské inscenace, která by měla výchovně-vzdělávací přesah, podporovala by krajnství, interkultuní smýšlení, přinášela divákům setkání s významnou částí naší historie, a zároveň si zachovala důležitou část národní identity - svůj jazyk. Inscenaci Přes HRAnice jsem tak hrála jak pro krajany v USA, Británii, na Islandu, ve Švýcarsku a Německu, ale stejně tak pro tamní rodiny a školy.
Jako druhou inscenaci pro krajany v zahraničí jsem v roce 2018 vytvořila Něsemy vám tu novinu. O rok později pak ještě přibylo Domů /ze života Bohuslava Martinů, které jsem znovu nazkoušela v Portlandu, tentokrát společně s dětmi z českých rodin.
V roce 2020 jsem v rámci doktorského studia vytvořila výzkumnou inscenaci Tam, kde končí oceán, která si hledá diváky na odděleních paliativní péče v nemocnicích. Hrála jsem ji pravidelně ve dvou nemocnicích v Praze. Postupně vzniklo i její pokračování s názvem Za zobákem. V roce 2022 jsem několik měsíců připravovala koncept herní práce a terapie loutkou na dětském oddělení Kliniky popáleninové medicíny ve Vinohradské nemocnici v Praze.
V září 2022 jsem začala spolupracovati s Nadací rodiny Vlčkových na projektu Umění v paliativní péči. Získala jsem stipendium, které mě nasměrovalo k propojení dosavadní zkušeností pedagogických, divadelních i sociálních, abych se připravila na práci herní specialistky v paliativní péči. V září 2023 jsem dokončila dvouletý mezinárodní výcvik Gestalt Theatre s 275 hodinami nových dovedností, zkušeností a poznatků. Nyní hledám způsob, jak „gestalt“ principy využívat v paliativní péči.
V lednu 2024 jsem spoluzaložila Vlaštovku, centrum pro umění a herní práci v paliativní péči, díky které pokračuji v rozvíjení nových cest a propojování divadla, pedagogiky a sociálního přesahu.
Absolvované kurzy k herní práci:
2023 Sensory Games for Autistic Individuals and Their Families /Kelly Hunter, MBE, 1h
2023 Kurz ICPCN – Úvod do dětské paliativní péče /PhDr. Jitka Barlová Ph.D., MUDr. Pavel Rozsíval, 18h
2023 Stáž v týmu herních specialistek v Noah's Ark Children's Hospice v Londýně /Victoria Kempster, Anna Lawrence, Ellie Butcher, 50h
2023 Mindful Music Making /Ping Ho, MA, MPH and Karen Calhoun, MM Arts & Healing Initiative, 2h
2023 Bringing nature-based intervensions into professional and personal practise /Kit Kline, Sydney Centre for Creative Change, 1h
2023 Supporting Children through Family Change /Natalie Crake, Sydney Centre for Creative Change, 3h
2023 Infant Mental Health and Therapeutic Messy Play /Professor Sue Jennings PhD., Sydney Centre for Creative Change, 3h
2023 Stones fot therapy /Katerina Bolshakova /Sydney Centre for Creative Change, 1h
2023 Play Therapy for Children and Families - Coping with Loss /Liana Lowenstein, Canadian Association for Play Therapy, 12h
2023 Puppetry in a Play Therapy Setting /Gregory P. Lubimiv, Canadian Association for Play Therapy, 6h
2023 Aromaterapie v paliativní péči /Madeleine Kerkhof, Škola Aromaterapie&Bylinky z.s., 18h
2022/23 Gestalt Theatre /Diego Miguel Marín Romera, Tomáš Andrášik, Veronika Nýdrlová, Gestalt Theatre, z. s., dvouletý sebezkušenostní výcvik, 275h
2021 Awe and Gratitude for Healing, Renewal, and Social Action Online Training /UCLArts & Healing, CA, 3h
2021 Creative Rituals for Processing Grief & Celebrating Life /Gabrielle Kaufman, Jennie Linthorst, Stacie Yeldell, 3h
2021 Living Arts Playback Theatre Ensemble: Free Special Performance /Armand Volkas, 1,5h
2021 Dance/Movement Therapy: Transformation Through the Healing Art of Dance /Marcia B. Leventhal, 3h
2021 Dance for All Facilitator Training: Movement Curriculum for Social Emotional Learning /Clory Rossi-Shewan, Vicki Alvarez, 7h
2021 Online Foundation Course in Neuro-Dramatic-Play /Professor Sue Jennings PhD., 3h
2021 Mayhem & Meltdowns: a Neuro-Dramatic-Play approach /Professor Sue Jennings PhD., Sydney Centre for Creative Change, 3h
2021 Supporting Grieving Children: Creative Therapy Interventions and Practical Strategies /Beaté Steller, Sydney Centre for Creative Change, 3h
2021 Sandplay Therapy: Not Just for Children /Jacki Short, Sydney Centre for Creative Change, 3h
Účast na konferencích, média,
publikační činnost:
2023 Poster - prezentace výzkumu aplikovaného divadla v paliativní péči – Kickoff TAH, UMPRUM, Praha
2023 Tam, kde končí oceán /divadlo v paliativní péči – workshop na sympoziu Péče o duši, Katedra sociální pedagogiky MU v Brně
2023 Péče uměním do posledního dechu – příspěvek na sympoziu Péče o duši, Katedra sociální pedagogiky MU v Brně
2023 Dokud se smějeme a pláčeme, jsme naživu. O divadle na konci života s herečkou Michaelou Váňovou - rozhovor pro podcast Cesty domů
2023 Paliativní divadlo: Jaké to je hrát pro umírající lidi. A proč to dělat - rozhovor pro magazín vysokých škol Univerzitas
2023 Váňová M.: S dětmi do divadla, Nakladatelství AMU. K dispozici zde: https://namu.cz/s-detmi-do-divadla
2022 Vzdělávání divadlem – rozhovor pro podcast festivalu Bábkarská Bystrica 2022, Banská Bystrica, Slovenská republika
2022 Umění v paliativní péči – příspěvek na konferenci Utrpení v hospicové paliativní péči, Havlíčkův Brod
2022 Krčmářová T., Tomková A., Váňová M.: Reflexe pedagogického potenciálu divadla fórum pro vzdělávání žáků a profesní rozvoj
pedagogů. Komenský - článek v odborném časopisu pro učitele základní školy
2021 Kvalitní divadlo pro děti – rozhovor pro autorskou dvojici Janek & Natálka
2021 Dokud lidi pláčou, tak žijí – rozhovor pro Podcast Blesk.cz
2021 Divadlo v paliativní péči – webinář pro Centrum paliativní péče v Praze
2021 Nejnovější režisérka GH Míša Váňová – rozhovor pro podcast Geisslers On Air
2021 Váňová M.: Umění (být) na konci života - článek v odborném recenzovaném časopisu Paliativní medicína
2020 Divadelní lektoři načechrávají v posledních letech i české diváky – rozhovor pro pořad Art Café, ČRo, Praha
2020 Pedagog jako divadelní průvodce aneb Divadlo očima lektorek – rozhovor pro Klub mladých diváků, Praha
2020 Váňová M.: Lekce nemusí být dokonalá, ale poctivá - článek v oborovém časopisu Tvořivá dramatika
2018 Váňová M.: Příběh Dorothy Heathcotové - článek v oborovém časopisu Tvořivá dramatika
2017 Dramatická výchova v ČR – příspěvek na konferenci Moderní divadlo ve společnosti: diagnóza, prognóza, terapie, Lvov, Ukrajina
2017 Váňová M.: Se třídou do divadla - článek v oborovém časopisu Tvořivá dramatika
2015 Divadelní lektor v divadle Minor – příspěvek na setkání Střed zájmu: Divadelní lektor – luxus, nebo nezbytnost? v ND Praha
2015 Spolupráce divadel a škol – příspěvek na konferenci Divadelního ústavu v rámci projektu Konkurs im. Jan Dorman, Varšava, Polsko